En busstreikendes dagbok - dag 9

Publisert av Ola 29.09.2020

Frode-streik
Av Frode Eriksen, nesleder bussklubben

< Til dag 8 - Dag 9, 28. september 2020 - Til dag 10 >

«Stopp anbudene!»
Hadde det ikke vært for anbud på buss hadde det ikke eksistert noen buss-streik. Dette er det tilsynelatende vanskelig å få våre folkevalgte til å forstå. Leder i Oslo Arbeiderparti, Frode Jacobsen, sier til Klassekampen mandag 28. september at det er delte meninger om anbud i kollektivtrafikken. «Mens de som er med i Fagforbundet ønsker å avblåse anbudene, sier han at de som er organisert i Fellesforbundet, mener at det kan fortsette som i dag», og fortsetter «Mange i Fellesforbundet ønsker ikke å ta tilbake bussene. Jeg tror det er viktig å lytte til hele fagbevegelsen. Et annet argument er at det fungerer godt i dag.»
Oppslaget i avisa mer enn antyder at Oslo Arbeiderparti har dyttet Fellesforbundet foran seg i spørsmålet om anbud eller ikke, i den tro at dette er forbundets ønske. Eller i det minste noen i forbundet uten at disse navngis. For når avisa spør Fellesforbundets busstillitsvalgte får en ett klart svar. Lederen i Fellesforbundets bussorganiserte i Oslo og Omegn bussarbeiderforening, Petter Jørgensen, gir kontant beskjed til Oslo Arbeiderparti i spørsmålet om anbud eller ikke: «Stopp anbudene!».

For Oslo Ap er problemene flere. En ting er at bussanbud, en politikk som Oslo Fremskrittsparti krevde innført på 1990-tallet i bytte mot å støtte flere Høyre-dominerte byråd, nå administreres av et AP-ledet byråd der også SV og MDG inngår. SV har selv rekommunalisering av busskontrakter i sitt kommunevalgprogram, mens MDG er uklare, annet enn at de vil at bussen skal være et alternativ til bilen.

En annen ting for Arbeiderpartiet er at partiet gått til valg på programformuleringen «Arbeiderpartiet ønsker ikke anbudsprosesser der det konkurreres på ansattes lønns- og arbeidsvilkår.» Og det er jo nettopp det som skjer med bussanbudene i Oslo, de ansattes lønns og arbeidsvilkår skvises til det ugjenkjennelige. Bare sammenlign trikkeførere og bussførere, noe Klassekampen gjorde fredag 25. september, der de skrev om bussføreren som tjener 433.000 kroner i året, mens trikkeføreren lå på 500.000, begge med full ansiennitet og maks av alt.

Bussen er på anbud og trikken på kommunal kontrakt. Og et viktig poeng, på trikken har det vært et reelt trepartssamarbeid mellom bestiller, utfører og utførers ansatte slik at besparelser på driften ikke har gått utover de ansattes lønn og pensjoner. På bussen er det knapt et topartssamarbeid, med en bestiller som opererer i et vakuum godt skjermet fra virkeligheten, og en utfører som er bundet på hender og føtter av bestiller, mens utførers ansatte må ta det som serveres.

Det er bare å gjenta: «Stopp anbudene!»