Og jeg forstår at Gunnar Stavrum har jobbet seg såpass langt opp i yrkeslivet at begrepet ”Fagfolk” har fått en helt annen betydning enn hvordan vi vanlige dødelige definerer det.
”Fagfolk kjennetegnes først og fremst av at de har formell og dokumentert kompetanse innenfor et fagområde. Det betyr at de har en formell utdanning i bunn, har gått gjennom en læretid og fått fag- eller svennebrev som dokumenterer kompetansen. Kompetansen er avgrenset til et gitt fag –dermed er også et typisk kjennetegn ved fagfolk at de ikke påtar seg jobber som ligger utenfor deres kompetanse. En seriøs snekker vil for eksempel ikke ta på seg jobb som ligger innenfor rørleggerens område og rørleggeren vil ikke ta på seg jobber med det elektriske anlegget i boligen.”
Ut i fra artikkelen det blir referert til i Nettavisen,må jeg ærlig spørre Stavrum om han mener at Direktør i #ruter Bernt Reitan Jensen faktisk er å anse som en fagperson på kollektivtrafikk? En person som aldri har skrudd på defekte trikker, t-bane vogner eller busser. En person som aldri har fremført skinnegående, eller organisert samspillet mellom en verkstedenhet og førerstab. Men kun leker seg med fremtidsvisjoner om en teknologi som kanskje, kanskje ikke kommer. Er dette virkelig hva du vil definere som en Fagperson Stavrum?
Reitan Jenssen har sine kjepphester ingen tvil om det. Kjepphester som fremmer anbud og dårlige lønns- og arbeidsvilkår for ansatte. Men det er faktisk ikke Reitan Jenssen vi skal rette skyts på denne gangen. Det er den fundamentalt manglende kjennskapen Stavrum tydeligvis har både til kollektivtrafikk, kapasitetsbehovet i Oslo og ikke minst noe så elementært som norsk demokrati som bør pirkes borti.
Les resten i Nye meninger