Situasjonen i Helgedagsbetjeningens klubb

Publisert av Sores Yuzer 19.08.2024

Først og fremst så vil vi i OSA utrykke hvor beklagelig denne situasjonen er. Det river i sjela når denne type splittelse skjer og det dannes steile fronter mellom partene. Det er gått så langt at jeg har måtte stenge kommentarfelt på facebook på grunn av drittslenging og usaklighet.

Det er ingen hemmelighet at leder i OSA og leder av HBK ikke har hatt det beste forholdet, det samme gjelder for undertegnede. Jeg observerer at det er flere som retter fingeren mot Ola Floberg, men det har seg slik at det er jeg som har ført sak fra OSA sentralt og hatt dialog med HBK og Fagforbundet i Oslo for bistand. Så om noen skal rette fingre mot noen så kan de like så godt peke på meg. 

Helgedagsbetjeningens historie skal jeg ikke gå inn på, men siden sammenslåingen så var det avtalt om at foreningen skulle bestå som klubb både i OSA/Fagforbundet og Sporveien. Så er det slik at noen avtaler utvikles sentralt og nye HR direktører kommer og går, og disse har meninger om hvordan Sporveien skal organiseres. 

Jeg vil påstå at OSA har et konstruktivt og godt forhold med ledelsen i Sporveien, så har HBK gjort noen stunt som ikke faller i så god jord i Sporveien og hos oss i OSAs ledelse. Derfor har vi årlig 1-3 ganger blitt innkalt til møter hvor OSA blir i irettesatt for oppførsel som ikke er akseptabel på vegne av HBK. I vår var dråpen for hva Sporveien aksepterer i organisasjonen og ser til Hovedavtalen. Her står det at fagforeningen skal organiseres på en viss måte, det samme står i Fagforbundets vedtekter. Dette blir lagt frem i et møte med OSA og vi får mulighet på tilsvar på referat fra dette møte, tilsvaret som kommer fra OSA (HBK) mener ledelsen i Sporveien ikke var diskutert i møte. De velger å underkjenne det som OSA (HBK) ønsket å få referatført (Jeg er enig i Sporveiens avgjørelse, det å tilføre usagte ting i referatet er ikke OSA verdig). Det som blir stående er at OSA skal diskutere dette internt i organisasjonen og drøfte dette med Fagforbundet. Dette dokumentet signerer Ola Floberg. Noe som jeg ikke ser problemet med, det er flere som henger seg opp i at dette dokumentet er signert. Dette er helt vanlig praksis i slike saker, det har ingen utfall på ståsted for oss, men at vi er enige om dette referatet og det som står i dette ble drøftet i møte. 

Sporveiens standpunkt til Helgedagsbetjeningens klubb er at de som er trikkeførere skal organiseres i Sporvongsklubben og T-baneførere organiseres i T-baneklubben (i hht AS strukturen i Sporveien, Trikken AS og T-banen AS). De har ingen innvirkning eller mening på hvem som blir valgt i klubbene. De som er tillitsvalgte i HBK kunne utføre samme rolle i annen klubb. Det vil si at de som var i klubbstyret kunne utøve sin rolle på samme måte.

Utover høsten så skal vi i dialog med Fagforbundet Oslo om hvordan vi bør organisere HBK. Fagforbundet har undersøk Sporveiens krav om organisering og de finner ikke mulighet for å tviste på dette. Vi er del av hovedavtalen og kan ikke fravike det sentrale parter er enige om, enten vi liker det eller ikke. 

Sporveiens krav om organisering gjelder også for den nyopprettede delen i YTF. Sporveien anerkjenner ikke denne måte organisering. Dette har den nye «foreningen» fått beskjed om. Så nå er de i samme situasjon som i OSA, men i et annet forbund. 

Jeg håper dette er oppklarende for mange av våre medlemmer, vi hadde ikke som ønske å legge ned noen klubb og dette er fortsatt ikke avgjort, vi skulle undersøke sammen med HBK og Fagforbundet  for å finne beste løsning for organisering av OSAs medlemmer. 

Det er synd at det gamle styret valgte å tre ut før vi klarte å diskutere utfall og videre organisering. Jeg hadde forstått om de hadde trekt seg etter en den prosessen var ferdig, men nå har de konkludert uten å ta del i diskusjoner. 

Mvh,
Sores Yuzer 
Nestleder OSA