Vi er enige om at den innskuddsbaserte pensjonsordningen ikke kan endres uten at partene er enige. Partene må dermed være enige om endringer i begge pensjonsordningene.
Det generelle tillegget er 11.200 til alle på trinn.
OSA-leder Rune Aasen om oppgjøret: - Jeg er mest fornøyd med formulering på innskuddsbasert pensjon.
OSA og Sporveien kom til enighet i årets tariffoppgjør kl. 12.00 fredag.
Forhandlingene foregikk med disse kriterier til grunn:
• Virksomhetens økonomi.
• Produktivitet.
• Fremtidsutsikter.
• Konkurranseevne, herunder lønnsmessig markedstilpassing.
I tillegg:
Fagarbeiderstigen heves til 3 nivåer (0 – 5 – 10 år).
Fagarbeidere heves ett reelt lønnstrinn.
Rangerere/stillverk heves med ett reelt lønnstrinn.
Økning av kronetillegget for jobbinstruktører//praksisveilerdere til 25.- kroner pr. time.
Innføring av ferieskift for trafikkpersonalet.
Det avsettes en pott på 150.000 til justering av ujevnheter.
I kommende periode skal det jobbes i fellesskap med forenkling av overenskomsten, særbestemmelser, beregning av skifttillegg, kompensasjon for planmessig fridag og T-dager.
Skogodtgjørelse til servicemedarbeidere dobles.
OSA-leder Rune Aasen om oppgjøret
- Jeg er mest fornøyd med formulering på innskuddsbasert pensjon. Dette er viktig for å ha hånda på rattet ved endring av vilkåra. Dette betyr mye for de som skal være ansatt i Sporveien i framtida.
- Dernest er det bra at vi fikk til å sikre at de som blir langtidssjuke ikke taper feriepenger.
- Det generelle tillegget som kommer alle til gode.
- At fagarbeiderne blei løfta i dette oppgjøret er viktig for rekruttering av denne gruppa.
- Ledelsen kasta også en del krav som vi opplevde som usosiale. Det er viktig for oss som fagforening å sikre sosiale ordninger for de som trenger det.
- Tilskutt vil jeg si at jeg er veldig godt fornøyd med forhandlingsutvalget og de som deltok i bak-gruppa. Sammen med engasjementet fra medlemmer og oppmøtet på tariffmedlemsmøtet som viser at samhold gjør oss sterke.