Mens du sover

Publisert av Ola 14.07.2019

IE-Etterstad-natt-3Hele gjengen på Etterstad (foto André Holden)
AnjaRenberg
Av Anja Renberg
OSA-Sporet

Banemontørene på Etterstad jobber mens vi andre sover.
Vi i Sporveien, og våre kunder, forventer at alt skal gå på skinner fra morgen til kveld, og det gjør det jo som regel. De fleste av oss snorker oss gjennom natta og regner med alt bare blir fiksa og vi alle reiser trygt fra A til B som før.

«Nattgutta» kalles de blant kolleger i Sporveien, banemontørene på Etterstad som jobber mens vi andre sover. Så litt artig er det da at jeg får snakke med en av dem, André Breivik, klokka 14:00 på ettermiddagen. Det viser seg at turnusen de har er 6 uker natt og 1 uke dag, så jeg var heldig som slapp å karre meg ut midt på natta må jeg si selv om jeg lider av søvnløshet til tider.

Hvis du synes «Nattgutta» er en litt sexist betegnelse, så er det faktisk riktig betegnelse for øyeblikket da det nå kun er gutter som jobber som banemontører på Etterstad. Det betyr absolutt ikke at det ikke ansettes jenter, men akkurat nå er det tilfeldigvis ingen kvinnelige banemontører.

IE-Etterstad-natt-6

Så hva gjør disse banemontørgutta om natta? T-banetrafikken slutter senere og senere som de fleste vet, ca. kl. 02:00 hver kveld, og tog begynner å kjøre igjen ca. kl. 05:00. Et vanlig nattskift for banemontørene er fra 23:15 til 05:30. Hvis du føler deg stresset med å få din jobb gjort, hva må ikke våre kolleger her føle.

IE-Etterstad-natt-7

De har i gjennomsnitt 3 timer og 18 minutter hver natt på å få gjort alt som må gjøres, og det inkluderer inn og utkjøring av utstyr og riggetid. De skal blant annet skifte skinner, sveise, skjøte og nøytralisere. Som André sa: «det høres kanskje rart ut, men vi spiser ikke på nattskift. Det må gjøres før eller etter». Ja, det er mye som skal gjøres av mange, på liten plass og på liten tid. De pusser, skifter ut og slår sammen. For ikke å snakke om at de må finne riktig nøytraltemperatur. Er det for varmt eller for kaldt vil skinnene fort ryke.

Nå de har dagvakter utføres preventivt arbeid som smøring av sporveksel, vakt og beredskap, som for eksempel klargjøring og tilrettelegging for de som jobber natt. Logistikk og riktig rekkefølge er alfa omega for å få det til å gå rundt. Eller i dette tilfellet, få det til å gå på skinner. I disse tider blir også mye av vedlikeholdet på T-banen gjort av eksterne aktører, selv om de på Etterstad gjerne skulle sett at Sporveien tar tilbake i egen regi snømåking og vedlikehold av plattformene som de mener de fint kunne ha ansvar for «på huset». Større avvik som det vi hadde i påsken ble utført av et eksternt firma, men det var våre gutter som tilrettela og kjørte ut maskiner og nødvendige utstyr til de som jobbet i sentrumstunnelen.

Fleksibiliteten som disse gutta viser må gjøre Sporveien stolt. Da det skulle fikses på skinnene på Jar og Lysakerelva i begynnelsen av mai flyttet banemontørene sitt skift tre timer fram helt frivillig, til kl. 20:00, og klarte dermed å gjøre to netters arbeid i løpet av én natt med nattestenging på linja fra kl.  21:00 i tre dager. Snakk om bra jobba! Det hadde ikke vært gjort noe på Kolsåsbanen siden den gjenåpnet 13. oktober 2014, etter åtte år uten trafikk.

IE-Etterstad-natt-2

Det hender jo at noe arbeid må gjøres på skinnene selv om T-banen kjører, og da blir det mye inn og ut av skinnegangen og sjansen for uhell er bare en snubling unna, så de setter veldig pris på at førerne senker farten akkurat på den strekningen de ser det er arbeidsfolk.

Visste dere forresten at de har egne tog for spyling og børsting av skinnene? Joda, om høsten får de seg turer både til øst og vest, for da faller det blader ned fra alle trær, også de som står nær skinnene, og de må bort så togene ikke stopper opp.

Det hender at arbeidet kan bli litt forsinket, ikke på grunn av pingviner eller kuer i tunnelen eller grevlinger I taket, men elg og rådyr I skinnegangen, så det er ikke only only å være banemontør.

Så neste gang dere tar t-banen, tenk på alt arbeidet som blir gjort i nattens mulm og mørke for at vi skal komme oss trygt fra A til B, og til og med til C.

IE-Etterstad-natt-1
Fotos: André Breivik