Vi ventet forgjeves på russerne. Kineserne derimot, de er imidlertid på full fart inn til kjernen av den norske hverdagen. Og ingen synes det er verdt å mukke ved det.
Det var kanskje ikke de 95 millioner medlemmene av Kinas kommunistparti Odd Einar Dørum refererte til når han har snakket om sporveiens kommunister. Han tenkte på de par hundre på sporveisverkstedet på Ryen. Men nå kan han få de kinesiske kommunistene helt innpå dørstokken. I kapitalismens navn.
Bergensrocken har vel egentlig aldri slått helt an, i det minste ikke fullt så kraftig som et x-antall relativt suksessrike rockere fra Namsos som stort sett alle har nøyd seg med samlebegrepet «trønderrock».
Men bergenseren Jarle Zimmermann Fjellanger fikk en hit ut av den kalde krigen da han gav ut sin første solo-LP «Russerne kommer» i 1981. Den hittet i det minste i Bergenstraktene. Zimmermann sier i et intervju med Bergensavisen at han var inspirert av Sovjetunionens invasjon av Tsjekkoslovakia, noe som økte russerredselen i mange land. Teksten traff godt i en periode da den kalde krigen var ekstra kald.
Hele det norske samfunnet var innstilt på at russerne ville komme før eller siden, før Sovjetunionen til slutt smuldret opp. Ingen brydde seg om kineserne. Men kineserne kommer, ja de er her allerede. Og de er på full fart inn i Oslos kollektivtrafikk.
4. mai 2018 ble det norske kollektivkonsernet Boreal solgt til Kina. Investeringsselskapet Everbright Overseas Infrastructure Investment Fund LP kjøpte alle aksjer. Everbright er igjen indirekte styrt av banken China Everbright Limited, som igjen er under kontroll av Folkerepublikken Kina.
Norske fylkeskommuner anbudsutsetter kollektivtrafikk, det være seg buss, båt eller ferge. Det er ikke mange som reagerer på at sentrale deler av norsk infrastruktur overlates til Kina. Mangfoldet av norske kollektivselskap er allerede sterkt begrenset, i et marked der det offentlige er helt ute som drivere av egen kollektivtrafikk. Unntaket er Oslo kommune, som driver den skinnebaserte kollektivtrafikken sjøl med suksess.
I dag er det seks store busselskap tilbake i Norge, og fire store båt- og fergerederier. Blant busskonsernene er Unibuss og Vy Buss indirekte offentlig eid. I tillegg kommer Tide, Nobina, Norgesbuss (Torghatten) og nevnte Boreal.
Ingen kjøper kollektivselskap for milliarder uten baktanker. Torghatten (Norgesbuss) er nylig solgt til det svenskbaserte investeringsselskapet EQT og bidro til at «halve» Brønnøysund ble millionærer over natten, det var der konsernet hadde sin spede start. Rederiet Norled som en ser seiler i Oslofjorden er kjøpt opp av det finsk-svenske fondet CapMan Infra og det kanadiske selskapet CBRE Caledon Capital Management. Fjord1, eid av Havila er fremdeles på norske hender.
Boreal får til overmål 90 millioner kroner fra statlige Enova for å handle inn el-turbusser og el-ferger. Turbussene er også kinesiske.
I høst skal de to busskontraktene Oslo Indre og Oslo Vest tildeles sine nye drivere etter en forutgående anbudskonkurranse. Tilbyderne må levere sine tilbud i september, mens tildelingen av kontraktene etter planen skjer i november med oppstart i januar 2023.
I dag er det Unibuss og Nobina som drifter kontraktene, som samlet sett får en årlig kontraktsverdi på 600 millioner kroner. Eller milliarder om en tar med i regnestykket at de nye driverne beholder sine kommunale monopol i 10-14 år, avhengig hva en ender opp med.
Det er det fylkeskommunalt eide auksjonshuset Ruter som tildeler kontraktene, der et vilkår er at alle bussene elektrifiseres. Og Ingen trenger å overta de gamle el-bussene, slik at de nye driverne kan få en ens busspark. I fall det skulle bli andre enn Unibuss og Nobina.
Hvilke odds det gir å sette pengene på at Boreal haler i land de to busskontraktene i Oslo? Et kinesisk selskap som kan handle inn kinesiske elbusser med folkerepublikkens velsignelse?
Sier som Zimmermann; «kineserne kommer»!
-
Singelomslag et «Russerne kommer». Kanskje ikke den beste kvalitet, har noen andre versjoner men de er mørkere. Har også singelen i en kasse et sted i kjelleren. Til nød kan jeg leite den opp...
-
Bilde av VDL-busser. Bildetekst:
Unibuss kjører i dag 30 elektriske busser fra nederlandske VDL, men bare i rushtiden, mer vil ikke ruter betale for. En ny bussoperatør i Oslo kan lease inn sine egne busser, og trenger ikke å overta eksisterende operatørers materiell.
Låta kan høres i sin helhet på Youtube (https://www.youtube.com/watch?v=EbHn99BMJ1c), der den kan søkes opp med begrepet «Zimmermann og russerne». Da kan en velge liveopptaket fra NRKs musikkprogram «Zikk-Zakk» i 1982.