Av Frode Eriksen, nestleder bussklubben
Det tok ti år før OSA samlet både Rutersjef Bernt Reitan Jenssen og Sporveisjef Cato Hellesjø til felles meningsutveksling med OSAs tillitsvalgte på nøytral grunn på Gran i Oppland.
Byvåpenet på nye trikker
Halse gjorde et poeng av at Sporveiens besparelse på 750 millioner kroner ikke var fortjeneste, men representerte en tilsvarende bedre tjeneste for Oslos innbyggere. – Vi ønsker at kollektivtrafikken skal være det naturlige og foretrukne valget.
OSA-leder Aasen oppsummerte de politiske orienteringene ved å påpeke at Oslo Høyre i sitt alternative budsjettforslag for 2018 har inntatt at en skal vurdere om Sporveien helt eller delvis skal konkurranseutsettes.
Seminaret ble avsluttet med en orientering om lønnsoppgjøret fra nestleder i LO Stat, Lise Olsen. For Sporveien minus Unibuss ligger det an til lokale tillegg med en ramme på nær tre prosent.
– Det er ofte slik at vi er verdensmestere i kollektivtrafikk helt til lønnsoppgjøret kommer. Da er det krise og innsparinger kommenterte Aasen.
Skal en ha bedre oppgjør enn det rammen til frontfagene gir, må dette tas som lokale lønnsoppgjør, og det har vi klart.
Hengespørsmål til Cato Hellesjø
Hva hindrer Sporveien i å melde Unibuss inn i Spekter?
Hengespørsmål til Bernt Reitan Jenssen
Når skal ombordsalg av billetter avvikles?
Foto: Geirr Delphin Cranner.
JENSSEN OG HELLESJØ: Bestiller- og utførermodellens sjefsrepresentanter, Rutersjef Bernt Reitan Jenssen og Sporveissjef Cato Hellesjø.