SNCF har mål om autonome tog om fem år

Publisert av Ola 14.09.2018

sncfSNCF med førerløse tog
Fraktpartnerskapet samler Alstom, Altran, Ansaldo STS og Apsys. Ansaldo STS har vært ansvarlig for Rio Tinto AutoHaul-prosjektet i Australia, der togene har operert uten drivere siden juli. Ifølge Gilles Pascault, president i Ansaldo STS France, har automatisering økt linjekapasitet med rundt 30%.

https://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/sncf-targets-autonomous-trains-in-five-years.html
Oversatt med Google translate
FRANKRIKE: SNCF forventer å se "semi-autonome" tog som kjører på det franske jernbanenettet innen 2020 og helautomatiske tog innen fem år etter etablering av to konsortier av leverandører og forskningsinstitutter for å utvikle og implementere teknologien.

Å gi en oppdatering om fremdriften med Train Autonome- forskningsprogrammet den 12. september sa SNCFs konsernsjef Guillaume Pepy at det langsiktige målet var å bytte fra førere til piloter. Total kostnad for prosjektet er nå satt til € 57m, hvorav 30% finansieres av jernbanen, 30% av staten og 40% av industripartnerne. SNCF sa at det ville sette Frankrike 'i forkant av innovasjon i jernbanesektoren'.

Etter å ha identifisert ulike muligheter for automatisk togoperasjon, inkludert pendler- og høyhastighetstog samt frakt, jobber SNCF nært med IRT Railenium-forskningsinstituttet, nasjonale jernbanesikkerhetsmyndighet EPSF og informasjonssikkerhetsbyrået ANSSI.

Ifølge prosjektleder Luc Laroche er de to partnerskapene ment å mobilisere den kollektive etterretningen, erfaringen og kunnskapen fra ulike næringer, med støtte fra det nasjonale forskningsbyrået ANR. Automatisering forventes å gi økt kapasitet, mer flytende og punktlig drift og redusert miljøpåvirkning.

Fraktpartnerskapet samler Alstom, Altran, Ansaldo STS og Apsys. Ansaldo STS har vært ansvarlig for Rio Tinto AutoHaul-prosjektet i Australia, der togene har operert uten drivere siden juli. Ifølge Gilles Pascault, president i Ansaldo STS France, har automatisering økt linjekapasitet med rundt 30%.

Forskning på fjernstyrte drone-tog har nådd scenen der et eksperimentelt utstyrt lokomotiv opererer på en dedikert testsløyfe i Nord-Frankrike, under kontroll av en "sjåfør" basert på et kontrollsenter i Lyon. Målet er å ha fjernstyrte godstog som opererer i 2021.

Passasjergrupperingene SNCF og IRT Railenium med Bombardier Transportation, Bosch, Spir.ops og Thales. Dette vil forfølge en rekke veier ved hjelp av automatiseringsklasse 2, 3 og 4. I 2023 sier SNCF at EOLE-tog skal løpe gjennom RER Line E-tunneler under Paris i GoA2, ved hjelp av NExTEO-togstyringssystemet. Dette er forventet å tillate driften av 22 tog / t med hastigheter opptil 120 km / t. En Bombardier Regio2N dobbeltdekk EMU skal også utstyres med GoA2-teknologi og testes i kommersiell tjeneste på "hvilken som helst linje" i Nord-Frankrike.

Eksperimenter vil bli gjennomført innen 2025 med TGV'er som opererer ved hjelp av ATO over ETCS. Dette forventes å øke linjekapasiteten på høyhastighetsruter fra 13 til 16 tog / t.

Ifølge Laroche vil utviklingen av autonome tog se utviklingen av nye jobber som fjernstyringsdrivere ( teleconducteurs ), og veiledere for automatiske tog, samt elektronikkeksperter for å opprettholde de digitale systemene.

Konserndirektør for systemer og teknologier Pierre Izard sa at SNCF og DB hadde avtalt å samarbeide om utviklingen av autonome togstandarder for Europa, med støtte fra EU-kommisjonen, for å unngå fremveksten av ulike standarder som kan skape tekniske barrierer mellom landene.