SNCF har mål om autonome tog om fem år
Publisert av Ola 14.09.2018
Fraktpartnerskapet samler Alstom, Altran, Ansaldo STS og Apsys. Ansaldo STS har vært ansvarlig for Rio Tinto AutoHaul-prosjektet i Australia, der togene har operert uten drivere siden juli. Ifølge Gilles Pascault, president i Ansaldo STS France, har automatisering økt linjekapasitet med rundt 30%.
https://www.railwaygazette.com/news/traction-rolling-stock/single-view/view/sncf-targets-autonomous-trains-in-five-years.html
Oversatt med Google translate
FRANKRIKE: SNCF forventer å se "semi-autonome" tog som kjører på det franske jernbanenettet innen 2020 og helautomatiske tog innen fem år etter etablering av to konsortier av leverandører og forskningsinstitutter for å utvikle og implementere teknologien.
Å gi en oppdatering om fremdriften med Train Autonome- forskningsprogrammet den 12. september sa SNCFs konsernsjef Guillaume Pepy at det langsiktige målet var å bytte fra førere til piloter. Total kostnad for prosjektet er nå satt til € 57m, hvorav 30% finansieres av jernbanen, 30% av staten og 40% av industripartnerne. SNCF sa at det ville sette Frankrike 'i forkant av innovasjon i jernbanesektoren'.
Etter å ha identifisert ulike muligheter for automatisk togoperasjon, inkludert pendler- og høyhastighetstog samt frakt, jobber SNCF nært med IRT Railenium-forskningsinstituttet, nasjonale jernbanesikkerhetsmyndighet EPSF og informasjonssikkerhetsbyrået ANSSI.
Ifølge prosjektleder Luc Laroche er de to partnerskapene ment å mobilisere den kollektive etterretningen, erfaringen og kunnskapen fra ulike næringer, med støtte fra det nasjonale forskningsbyrået ANR. Automatisering forventes å gi økt kapasitet, mer flytende og punktlig drift og redusert miljøpåvirkning.
Fraktpartnerskapet samler Alstom, Altran, Ansaldo STS og Apsys. Ansaldo STS har vært ansvarlig for Rio Tinto AutoHaul-prosjektet i Australia, der togene har operert uten drivere siden juli. Ifølge Gilles Pascault, president i Ansaldo STS France, har automatisering økt linjekapasitet med rundt 30%.
Forskning på fjernstyrte drone-tog har nådd scenen der et eksperimentelt utstyrt lokomotiv opererer på en dedikert testsløyfe i Nord-Frankrike, under kontroll av en "sjåfør" basert på et kontrollsenter i Lyon. Målet er å ha fjernstyrte godstog som opererer i 2021.
Passasjergrupperingene SNCF og IRT Railenium med Bombardier Transportation, Bosch, Spir.ops og Thales. Dette vil forfølge en rekke veier ved hjelp av automatiseringsklasse 2, 3 og 4. I 2023 sier SNCF at EOLE-tog skal løpe gjennom RER Line E-tunneler under Paris i GoA2, ved hjelp av NExTEO-togstyringssystemet. Dette er forventet å tillate driften av 22 tog / t med hastigheter opptil 120 km / t. En Bombardier Regio2N dobbeltdekk EMU skal også utstyres med GoA2-teknologi og testes i kommersiell tjeneste på "hvilken som helst linje" i Nord-Frankrike.
Eksperimenter vil bli gjennomført innen 2025 med TGV'er som opererer ved hjelp av ATO over ETCS. Dette forventes å øke linjekapasiteten på høyhastighetsruter fra 13 til 16 tog / t.
Ifølge Laroche vil utviklingen av autonome tog se utviklingen av nye jobber som fjernstyringsdrivere ( teleconducteurs ), og veiledere for automatiske tog, samt elektronikkeksperter for å opprettholde de digitale systemene.
Konserndirektør for systemer og teknologier Pierre Izard sa at SNCF og DB hadde avtalt å samarbeide om utviklingen av autonome togstandarder for Europa, med støtte fra EU-kommisjonen, for å unngå fremveksten av ulike standarder som kan skape tekniske barrierer mellom landene.