Sporveien – Fremtidig spikerprodusent...

Publisert av Sores Yuzer 28.10.2022

SpåraKoff,_Rautatientori,_2019_(02)Pubtrikk Helsinki

I utgangen av 2023 vil vi ha rundt 50 SL-18 trikker rullende rundt i byen og Sporveiens gamle trikkeflåte fases ut. Dør-1 problematikken vil da være borte, trikkeførerne har låst seg inne i førerrommet og kastet nøkkelen. Human interaction, no bueno.

Men hva skjer med de de gode og pålitelige trikkene som ruller rundt i byen når en ny trikk er på plass? Det er nok ikke aktuelt for u-land å ta imot utslitte trikker på lik linje som de tok imot gamle busser med åpne armer. OSA har sendt brev til byrådslederen og hørt om det er interesse for trikkene våre i Ukraina. Vi ser bilder fra Ukraina hvor Russland har bombet vognhaller og infrastruktur. Kanskje det er mulig å bygge om gamle sovjetiske vogner sammen med gamle trikker som er bygget på Strømmen og i Italia. Sporbredde vil også være en utfordring. Det er opsjon på flere trikker, det vil jo alltids være mulig å spandere på noen flunka nye trikker til et krigsherja land. 

Fasiten blir nok at en til to vogner blir donert til lokalhistorisk museum og resten blir til spiker. Det er ingen bruk for dem andre plasser.  

Det vi kan tenke på, er å gi Oslo en helt ny form for attraksjon. Øl-trikk eller mat-trikk. «Gamla» står klar på Grefsen verksted, det er kun personal som må oppdateres før hun er tilbake til utleie og koserunder i byen en søndag eller to i måneden.  

Hva med å tilby en rullende pub i byen eller parkert på Stortorvet. Vi har flere bryggerier i Oslo som kan ta seg av brygging av Sporveisøl og servering. Meg bekjent så har vår administrerende direktør fartstid i Ringnes og sikkert noen kontakter der.  

Se til Helsinki, bevar vår historie på skinner, ikke bare på museum.  

Bomb_attack_on_Saltivske_tram_depot_in_Kharkiv (1)

Bombet vognhall, Ukraina