Siavash Mobasheri (Rødt) i OSA-Sporet

Publisert av Ola 09.09.2023

SiavashMobasheri2

Hvis vi skal ha en topp tre liste vil jeg først trekke frem velferd i bydelene og i Oslo generelt. Når det rødgrønne byrådet har foreslått kutt, har Rødt gang på gang i forhandlinger med byrådspartiene reversert kuttpolitikken og prioritert mer penger til flere ansatte i barnehager, sykehjem og barnevern, og styrka barn og unges jobb- og fritidstilbud. Det er det som har mest å si i hverdagen til folk

Så vil jeg trekke frem at vi de siste fire årene har forsøkt å synliggjøre elefanten i rommet, altså kollektivrommet i Oslo med Ruter som verken kjører trikk, buss eller T-bane. Det er et administrasjonsselskap som bruker masse penger på prosjekter vi ikke er begeistret for. Blant annet førerløse busser og konsulenter. Noe vi mener er totalt unødvendig når vi har Sporveien som er vårt faktiske kollektivselskap. Det synes jeg at vi har klart å skape mye debatt om, selv om vi ikke har fått noe gjennomslag der enda. Vi har for så vidt fått et lite gjennomslag med å utrede muligheten for effektivisering av Ruter.

Det siste er alle satsingene vi har hatt på kollektivtransporten. Vi har for det første redusert prisene for barn og unge. Vi har et ønske om en større reduksjon på prisene for månedskort til voksne, men det har vi dessverre ikke fått flertall for i bystyret enda. Ikke minst så har vi også satt av mye penger til vedlikehold av infrastruktur og kjøp av nye trikker. Det er vi veldig fornøyde med.  

-       Hvis det blir rødgrønt flertall etter valget, hvilke saker vil dere prioritere i en kommende periode?

Rødt Oslo har landet på tre hovedsaker til valgkampen som vi ønsker å følge opp etter valget.

For det første så ser vi at det er en boligkrise i Oslo fordi boligmarkedet er uregulert. Hvem tjener på dagens politikk? Jo, de store boligutviklerne og bolighaiene. Kjøp, salg og utleie av bolig er en favorittaktivitet for noen av de rikeste her til lands. Det finnes ikke en sosial boligpolitikk i Oslo eller i Norge. Vi mener det er viktig å tak i dette.

Det andre er profittfri velferd, en kamp vi har ført siden 2015 med å ta tilbake kommersielle barnehager og sykehjem. Den kampen ønsker vi å videreføre etter valget, og vi har pekt på to områder vi mener at et nytt flertall må ta tak i. Det ene er renhold i kommunen, at vi ønsker å ta disse tjenestene tilbake i både skoler og andre kommunale bygg. Det andre vi har pekt på er buss, og at den i dag settes på anbud. Vi mener det er helt meningsløst, og at det er på høy tid at vi tar bussen tilbake i egenregi.   

Det tredje er at vi ønsker å redusere månedskortet til 500 kroner og øke varigheten på enkeltbilletter til 3 timer. Men for å få billigere billetter må kollektivtrafikken organiseres på en annen måte, og vi må bruke pengene på en ansvarlig og fornuftig måte slik at vi faktisk får mest mulig og billigst mulig kollektivtrafikk for fellesskapets penger som finansierer dette.

-       Du snakket om sosial boligpolitikk som en av Rødt sine hovedsaker, men hva vil dere gjøre? 

Rødt ønsker å drive en aktiv og sosial boligpolitikk. Vi ønsker å etablere en ikke-kommersiell boligsektor utenfor det ordinære boligmarkedet for folk med vanlig inntekt, som for eksempel utvikles og eies av boligbyggerlag. Unge og førstegangskjøpere skal ha fortrinnsrett til slike boliger. Når de selges, har boligbyggerlaget plikt til å kjøpe de tilbake til en fastsatt pris. Dermed blir dette et alternativ til de som ikke har råd eller ikke ønsker å utsette seg for det veldig svingende og spekulative boligmarkedet.

I tillegg trengs det boliger til vanlige folk som verken er studenter eller har rett på sosialbolig. Norsk boligpolitikk har altfor lenge handlet om spesielle grupper, men det markedsbaserte systemet har spilt fallitt for store grupper. Selv fast ansatte sykepleiere har nesten ikke sjans til å kjøpe seg bolig i Oslo.

Og ikke minst så må vi også få gjort noe med de kommunale boligene som veldig mange mennesker bor i. Oslos aller fattigste innbyggere betaler en høy markedspris. Det er dypt urettferdig. Vi må ha lavere husleie i kommunale boliger, og da må markedsprisen bort. Leieprisen skal passe til inntekten beboerne har.

At markedsfundamentalistene i Høyre, Venstre og FrP ikke ønsker seg mer politisk styring, er ingen overraskelse. Men, vi i Rødt forventer at Ap/SV/MDG-byrådet tar grep og vil bli med på en annen kurs etter valget. Det er på tide å ta tilbake kontrollen over boligpolitikken, og sørge for en politikk til det beste for innbyggerne, ikke utbyggerne.

-       Kollektivtransporten med Sporveien i spissen er viktig for framtidig byutvikling og for at flere skal velge kollektivt i hverdagen. Hva er Rødt sin politikk for videre satsing?

Dette handler om hvordan samferdselspengene vi henter inn gjennom bompenger og skatter skal fordeles rettferdig. Rødt har de siste fire årene ment at dette fordeles urettferdig, og at det er en skeiv balanse mellom øst og vest. Vest får Fornebubanen, noe vi mener er en feil prioritering. Nesten alt av penger som hentes inn fram mot 2027-30 skal gå til den. Vi ønsker å prioritere annerledes, og at det heller må bygges og satses på kollektiv der det er størst behov. Vi mener behovet er størst i øst, der passasjergrunnlaget stort. Derfor har vi pekt på forlengelse av T-bane til Lørenskog som en viktig kollektivsatsing. Med utbyggingen av Aker sykehus har vi også sett på trikk til Tonsenhagen. Det kommer til å bli helt nødvendig. Og ikke minst vedlikehold av infrastruktur, sånn at Sporveien kan fortsette med å være det beste og mest forutsigbare kollektivselskapet både i Norge og ellers i Europa.   

I tillegg så mener vi at det er på høy tid å se på organiseringen av kollektivsystemet i Oslo. Vi ønsker å samle alt i ett selskap. Det kan mest sannsynlig gi oss mer penger til kollektivtilbud og effektivisering av driften uten at det går utover de ansatte. Kompetansen som er essensiell for drift av kollektivtrafikken ligger nemlig i busselskapene og i Sporveien. Ruter er kun et fordyrende mellomledd som blir et kostnadssluk på bekostning av billigere billetter, mer finansiering til utvidelse av rutene og linjenettene. Det er helt meningsløst at vi har et system der kommunalt selskaper bytter penger seg imellom.

-       Fra desember så kjører Unibuss så godt som alle bussrutene i Oslo. OSA mener derfor at Unibuss kan drives i egenregi av Sporveien, uten anbud, og at bussbransjeavtalen fortsatt skal være gjeldende. Dette er noe dere vurderer og vil prioritere?

Ja, det er helt klart. Rødt har sammen med fagbevegelsen jobba i flere år for at det rødgrønne byrådet skal ta bussen tilbake i egenregi, på samme måte som vi har tatt tilbake sykehjem og barnehager. Vi ser hvor bra dette har vært for de ansattes lønns- og arbeidsvilkår, og ikke minst for demokratisk styring over velferdstjenestene våre. Vi ser også fordelene det har at trikk og T-bane drives i egenregi. Men byrådet kneler på egen politisk plattform, de nekter rett og slett å gjøre noe med anbudssystemet på buss. Noe som uten tvil forringer bussførernes lønns- og arbeidsvilkår, og som gjør at de ikke kan påvirke sikkerheten på egen arbeidsplass.

Byrådsleder Raymond Johansen og Oslo Arbeiderparti har tidligere kastet ansvaret over på en delt fagbevegelse. Det argumentet holder ikke vann lenger. Fagbevegelsen står samla mot anbud. Det ble stadfesta på LO-kongressen i 2022. Det handler kun om politisk vilje. Jeg håper Rødt kan styrke seg til valget, sånn at vi kan få en sterkere velgermasse i ryggen til en forhandling om samarbeidsavtale.  

-       Helt til slutt, har du hatt en fin sommer?

Ja, det har vært en fin sommer. Jeg har vært i Norge og det har vært en behagelig temperatur, sett i lys av hva som skjer i Europa med skogbrann og hetebølger. Det er jo dessverre en konsekvens av måten vi mennesker lever på. Men det har vært en fin og rolig sommer.

Tekst/foto: Silje Marie Tunheim