Tilsvar av Sissel M. Skoghaug, nestleder Fagforbundet
I et innlegg i DN 20. september hevder Jon H. Stordrange og Jofri Lunde i NHO Transport at det offentlige sparer store penger på å overlate busstjenestene til NHOs medlemsbedrifter. Bevisene for sin påstand finner de i en rapport de selv har bestilt og betalt for hos Vista Analyse. Fagforbundet mener det er grunn til å lese NHO Transports partsinnlegg med en viss skepsis.
I den nevnte rapporten sammenligner Vista den anbudsutsatte busstransporten med – vel, med ingenting. Ettersom all kollektivtransport med buss i Norge er anbudsutsatt, så har den private bussbransjen monopol. På tross av denne mangelen på sammenligningsgrunnlag, finner Vista likevel at anbudsutsatt busstransport er langt mer effektiv enn sitt ikke-eksisterende offentlige motstykke. Sammenligningen baseres på hvordan Vista forestiller seg at fylkeskommunal egenregi kunne ha sett ut.
Det er ikke overraskende at Vista, på oppdrag av NHO, basert på kilder som i det vesentlige er tilknyttet privat buss-sektor, gjør antagelser som får et tenkt offentlig alternativ til å framstå som uønsket og ulønnsomt.
Vista Analyse finner at kostnadene beregnet per vognkilometer har steget, og velger i stedet å basere seg på at utviklingen i offentlige kjøp per passasjer gir et godt bilde av utviklingen i effektiviteten i bussbransjen. Enkelt sagt: Jo flere passasjerer per buss, jo mer effektiv blir busselskapets forretningsdrift. For oss henger ikke dette på greip.
Vi vet at veksten i passasjerantallet vesentlig skyldes økende folketall, samt at det er innført restriksjoner på bruk av privatbil i storbyområdene. Fagforbundet er derfor forbauset over at NHO og Vista tilskriver anbudssystemet æren for at effektiviteten øker når den måles på denne måten. Det er politiske beslutninger om å satse på kollektivtransport og begrense privatbilismen som driver fram denne økte effektiviteten.
Stordrange og Lunde mener at driftsmarginene i den delen av bussbransjen som kjører anbud for det offentlige i byområdene er for lave. Ja, marginene er så lave at det er «et faresignal», hevder de to lederne i bussbransjens egen interesseorganisasjon.
Fagforbundets søk i offentlige registre viser at for fem av de største bussselskapene med overskudd i regnskapet i 2016, varierer avkastning på egenkapital på mellom 15 prosent og 30 prosent. Det totale overskuddet før skatt for disse fem selskapene var i 2016 alene på 338 millioner.
Anbudsutsetting og privatisering av skattefinansierte, offentlige tjenester er i den siste tiden kommet i et stadig sterkere kritisk søkelys. Fagforbundet ønsker denne debatten velkommen. Vi tror det er mulig å få mer kollektivtransport ut av hver skattekrone som bevilges. En av de viktigste forutsetningene for å få dette til, er at den private bussbransjens monopol brytes, og utfordres av konkurranse fra operatører i offentlig egenregi.