Leder OSA-Sporet 3-24

Publisert av Ola 11.12.2024

Redaktor-OlaFloberg
OSA leder, Ola Floberg


Årets siste nummer av OSA-Sporet er ute og sendes i papirutgave til stasjonene i Sporveien nå.
Nå i dag - 11. desember - er det budsjettbehandling i bystyret i Oslo

og borgelig byråd forslår mange kutt. Det må til for å dekke inn tap av inntekter ved å redusere eiendomskatten. Verst går det ut over bydelene, som blant anna må kutte i ungdomstilbud. Tannhelseordninga for unge kuttes. Støtte til Fagskolen likeså. Dette rammer alle innbyggerne på en eller annen måte, også OSAs medlemmer. Vi har allerede deltatt på demonstrasjoner mot denne kuttpolitikken, og det vil vi fortsette med.

Vi er fornøyd med at kollektivtrafikken ikke ser ut til å rammes av kutt, men vil allikavel minne byrådet om Oslo Economics rapport som kom i november i fjor: "Ruters forvaltning av samfunnets midler". OSA har mange ganger pekt på det vi mener er sløsing med offentlige penger: Ruters (og andre administrasjonsselskapers) IT-satsinger (apper, kunstig intelligens, utvikling av programvare, autonomi, utenlandsreiser og innleie av konsulenter til dette formålet). I rapporten dokumenteres det at “Drift av mobilitetstilbudet” koster den nette sum av 1,4 milliarder kroner. Av dette koster “Utvikling av digitale tjenester” over 800 millioner kroner.

 

ruter-kotnader-drift

OSA deltok på den årlige Kollektivkonferansen i regi av Kollektivtrafikkforeningen. Her fikk vi se noe av denne IT-satsinga, med Ruter i front på innsalget. Vi ser ikke at bruken av så mye skatte- og avgiftspenger på IKT gir flere passasjerer! OSA støtter opp om satsinga til statlige Entur, som er på god vei til å lage en løsning for hele landet.

Pensjon er et veldig vanskelig tema å skjønne, men vi må sette oss inn i hva som vil skje med de som skal gå av om to, fem eller ti år. Uansett hvilken pensjonsordning de har. Det har skjedd og skjer til dels store endringer.

- Særaldersgrensene er vedtatt oppløst. Det vil si plikten til å gå av.

- Det foreligger forslag om å fjerne såkalte bedriftsinterne aldersgrenser (70 år i Sporveien).

Våre medlemmer på “gammal” offentlig tjenestepensjon (med særaldersgrense) er regulert gjennom vedtekter vedtatt av Sporveiens styre. Vi er i prosess med administrasjonen for å tilpasse disse vedtektene til Stortingsvedtaket om å fjerne plikten til å gå av. Retten til å gå av må bestå!

Når det gjelder Sporveiens bedriftsinterne aldersgrense på 70 år er vi veldig skeptiske til å øke den. Vi har mange slitere på jobb og vi mener folk må sikres en god og anstendig pensjon når de velger å bli pensjonist. Vi kommer til å sende inn høringssvar på dette temaet og jobbe for å finne ut av konsekvensene hvis folk må jobbe lenger en 70 år.

Jeg ønsker medlemmene en best mulig førjulstid og håper at det ikke er stress og pengejag som er mest styrende!