Helt konkret foreslår byrådet å slå sammen Sporveien A/S og Oslo Vognselskap A/S. Vognselskapet ble etablert i 2006 for å eie byens T-banevogner og trikker. Materiellet blir igjen leid ut til Sporveien, som den gang gikk under det famøse navnet Kollektivtransportproduksjon (KTP).
Nå samler byrådet alt som har med skinnegående transport i ett selskap.
– Skylder på hverandre
Byrådsleder Johansen sier at regjeringen har skapt et flerhodet troll der alle skylder på hverandre hvis toget er forsinket.
– Regjeringen bør spørre seg selv om de satser nok på kollektivtrafikk. I stedet koser de seg med organisatoriske spørsmål og navneendringer.
– Ansvaret er fordelt, forvirrende og splittet opp. Privatisering er manna fra himmelen som skal løse alle problemer, sier byrådslederen.
I fjor ble T-banen i Oslo kåret til verdens tredje mest kostnadseffektive. At ansvaret har vært noenlunde samlet er en viktig grunn, ifølge Arild Hermstad.
– Sporveien er ett av de mest effektive og veldrevne kollektivselskapene i verden. Dette grepet gjør at de vil bli enda bedre, sier han.
https://www.nrk.no/ostlandssendingen