Uttalelse fra Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA)

Publisert av Sores Yuzer 20.08.2025

Vedrørende nedleggelse av servicepunktene i Oslo

Ruter har besluttet å stenge servicepunktene på T-banestasjonene i Oslo fra 1. januar 2026. De begrunner dette med effektivisering og at flere har gått over til digitale løsninger. Det betyr at 14 av Sporveiens ansatte mister jobbene sine. Denne avgjørelsen er dypt beklagelig – både for de respektive ansatte og for Oslos innbyggere.

Servicepunktene er plassert på noen av byens viktigste knutepunkt – Nationaltheatret, Majorstuen og Jernbanetorget, og behandler over 250 000 henvendelser i året. De utgjør en uvurderlig ressurs for hovedstadens befolkning. Her får folk veiledning, trygghet, informasjon og mulighet til å kjøpe billetter. De ansatte besitter spisskompetanse som ikke utsalgsstedene kan erstatte. Og kan bistå de reisende med sikkerhet ved evakueringer.

Oslos befolkning trenger veivisere – ikke bare digitale løsninger.

Mange mennesker lever i digitalt utenforskap. Det gjelder eldre, personer med nedsatt funksjonsevne, turister, og mange andre som av ulike grunner ikke har tilgang til eller mestrer digitale løsninger. Å legge ned servicepunktene betyr å diskriminere disse gruppene og å gjøre byen mindre inkluderende.

Man tar forgitt verdien av en tjeneste før den forsvinner. For de ansatte som har stått på for byen vår i årevis, er dette et brutalt og urettferdig slag. De mister ikke bare en arbeidsplass, men Oslo mister en uvurderlig menneskelig ressurs.

Oslo Sporveiers Arbeiderforening står skulder ved skulder med de ansatte. Vi kjemper ikke bare for deres arbeidsplasser, men også for en by med tilgjengelige og inkluderende kollektivtjenester.

Vi er glade for at en bred allianse støtter denne kampen. Fagbevegelsen, Pensjonistforbundet, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO), Arbeiderpartiet, Rødt og Fremskrittspartiet har alle engasjert seg for å bevare servicepunktene. Dette viser at saken går langt utover fagforeningsgrenser og partipolitikk.

Servicepunktene er limet i kollektivsystemet – de er byens viktigste kontaktpunkt for informasjon, veiledning og billettsalg. Når servicepunktene fjernes, svekkes tilgjengeligheten i kollektivtrafikken.

Vi sier klart ifra: Oslos befolkning fortjener bedre. Vi trenger mennesker – ikke bare apper.

18.08.24
Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA)
Hovedstyret