OSA-Sporet - Ingen gepard akkurat

En halvveis vakker sommerdag i juni testet OSA-Sporets tre sprekeste den nye førerløse badebussen på Fornebu. Den skal gå i kontinuerlig skytteltrafikk med badegjester den siste mila fra kjøpesenteret på Fornebu og ut til havbrisen og badeplassen på Storøya.

De tre testerne, pingvinen Wilbur, servicemedarbeider Anja og bussfører Frode avtalte å møtes på senteret. Fornebu S nås med egen bil og senteret tilbyr gratis parkering i fire timer. Eller med busslinje 31 Fornebu til endeholdeplassen Fornebu vest. I rushtiden fungerer også busslinje 24 og 28, samt morgenavgangene til 36E.
Bussklubben Generelt

OSA-Sporet - La dem spise kake!

linda
Av Linda Amundsen

De som kjenner meg har muligens fått med seg at jeg har et litt over middels anstrengt forhold til #ruter. Man kan kanskje faktisk gå så langt å definere det som en Nemesis innen kollektivtrafikken vår.

Men for all del. Jeg kjenner flere som faktisk jobber i #ruter, og etter en liten runde med selvransakelse og diskusjoner har jeg måttet innrømme at det er bra folk som mottar lønn fra fienden også.

Bussklubben Generelt

Varslingsrutine

Fagforbundet Oslo med tilhørende fagforeninger.
Varsling om kritikkverdige forhold som strider mot Fagforbundets etiske retningslinjer, lov og etiske standarder det er bred tilslutning til i samfunnet, der Fagforbundets tillitsvalgte eller ansatte er involvert.
Det må skapes en kultur for at varsling er akseptert og greit å gjøre. Varsler skal tas på alvor og den det varsles på skal behandles på en rettferdig måte.
Varsler kan komme på mange måter og ha forskjellig uttrykk. Varsler skal følges opp uavhengig av hvilken kanal som brukes, eller hvilket uttrykk varslet har.
Generelt

Fremtidens arbeidsplass heter CAF

Mandag 11. Juni, 2018 er dagen da Sporveien skriver historie. Det er i dag klart at CAF vil bli den nye leverandøren til Oslos 87 nye trikker. OSA gratulerer ikke bare Sporveien og alle ansatte, men også byens innbyggere som vil nyte godt av en splitter nye trikkeflåte. Det er bra at hele kollektivfamilien tilslutt ble enige om dette kjøpet. ​​Også det politiske miljøet har gjort riktige beslutninger.
Nye trikker vil være med på å løfte Oslo inn i fremtiden. Det blir en kapasitetsterk og miljøvennlig løsning og som vil gjøre hverdagen til hundretusner av mennesker lettere.
Generelt

OSA-Sporet - Regning uten vert

Kommentar av nestleder Bussarbeiderklubben Frode Eriksen

Unibuss forsøkte å overse Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA). Ikke bare er det dumt, men det koster også ganske mange penger.
Like før jul 2017 fikk de 150 deltidsansatte i Unibuss et lite hyggelig brev fra Unibuss med beskjed om at de ville bli trukket i lønn, fordi bedriften ikke hadde hatt kontroll med sine lønnsutbetalinger de siste fire årene.

Bussklubben Generelt

OSA-Sporet - Ingen jomfru på 61C

Frode Eriksen 20170425_092937-s
Av Frode Eriksen

Bussruta 61C ble opprettet 6. oktober 2017. Fødselen var like trang som veiene der testkjøringen av ruta foregikk, for i rutetabellen fulgte det med en fotnote: «starter opp etter nærmere kunngjøring». Og er du i tvil, rute 61C legges ned før oppstart finner sted.
Bussklubben Generelt

Drømmen om Industrilønn

Skrevet av Frode Eriksen, nestleder i OSA Bussklubben. 

Bussførerne tjente for godt og må dermed akseptere en reallønnsnedgang slik at de på ny blir en lavtlønnsgruppe til neste lønnsoppgjør. Er målet om industrilønn bare en drøm?
Bussklubben Generelt

Enighet i tariffoppgjøret!

Vi er enige om at den innskuddsbaserte pensjonsordningen ikke kan endres uten at partene er enige. Partene må dermed være enige om endringer i begge pensjonsordningene.

Det generelle tillegget er 11.200 til alle på trinn.

OSA-leder Rune Aasen om oppgjøret: - Jeg er mest fornøyd med formulering på innskuddsbasert pensjon.

Generelt

Får ikkje tid til å gå på do

Klassekampen: Anne Kari Hinna (tekst) og Anniken C. Mohr (foto)

VARSKU: For bussjåfør Åge Vissmark er tidsjaget så stort at dobesøk blir eit problem. Ein ny rapport om HMS-utfordringar for aleinearbeidarar gir grunn til uro, seier LO.

T-baneklubben Bussklubben Sporvognsklubben Generelt

Dårlig pensjonsløsning - ingen streik

Partene kom i dag frem til en enighet i forhandlingene, slik at streik er avverget. Allikevel er enigheten preget at arbeidsgiversiden (NHO) ikke ville være med på å gi medlemmene en bedring av pensjonsordningen. Slik at pensjonsopptjeningen blir stående som i dag.  

Bussklubben Generelt

Streikevarsel

Skrevet av Frode Eriksen, nestleder OSA bussklubben

Info fra OSA Bussarbeiderklubben
39 av Bussarbeiderklubbens medlemmer er tatt ut i første streikeuttak i oppgjøret i privat sektor mellom LO og NHO. En eventuell streik kan tidligst starte natt til søndag.

Bussklubben Generelt

Omnibus 01/18 mars. 2018

Da Unibuss i 2014 endret systemet for utbetaling av lønn til deltidsansatte fra timelønn til fastlønn, ble de advart om at dette kunne generere feil. Likevel ble endringen innført, og uten spesiell oppfølging av systemfeil.


Les mer i :Omnibus mars 2018
Bussklubben Generelt

Redaksjonsmedarbeider / Skribent søkes!

OSA søker nå etter nye skrivekyndige talenter til redaksjonskomiteen - OSA Sporet. 
Har du for mye fritid og mye du gjerne vil dele med menneskene rundt deg på egen arbeidsplass eller i egen forening? 
Da er kanskje DU vår nye redaksjonsmedarbeider / skribent! 
Søknadsfrist - fortløpende! 
Generelt

Blodsbatterier

Han talade om den blodiga jakten på mineraler i Kongo-Kinshasa. Och om kobolt.
Det var kobolt som höll den världsberömde doktorn, som ibland kallats Kongos samvete, vaken om nätterna.
– Alla pratar om elbilar. Om Tesla och Volvo. Nästa krig kommer att handla om kobolt, sa han.

special.aftonbladet.se/blodsbatterier/
Bussklubben Generelt

NRK - Kjell vil ikke miste flere kolleger

Bussjåfører i Nettbuss har mistet tre kolleger i bussulykker de siste årene. I tillegg har én blitt hardt skadet. Nå vil sjåførene ha sikrere busser.

– Før hadde bussene en motor foran som ble holdt på plass av to store bærebjelker. Disse tok av for støyten. Hvis jeg med dagens buss treffer en bil som er like høy, blir jeg klistret opp etter bakruta på bussen, sier hovedtillitsvalgt i Nettbuss Kristiansand, Kjell Holbek.

Han og kollegene i Kristiansand er bekymret for sin egen sikkerhet. De mener arbeidsplassen i førersetet på en av de 75 lokalbussene, er alt for utsatt hvis det skulle skje en ulykke.
https://www.nrk.no/sorlandet/kjell-vil-ikke-miste-flere-kolleger-1.13897539

Bussklubben

Beretning 2017 - OSA

Her finner du OSAs fyldige beretning for 2017. Innholdet er fra:
Hovedstyret, studieutvalget, OSA Ung, vernetjenesten og feriehjemstyret. I tillegg ser du alle tillitsvalgte som har fungert i 2017.
Velkommen til årsmøtet!
Generelt

Årsmøte i Bussklubben

Årsmøte i Bussklubben ble avholdt 11. desember.

Bussklubben

Omnibus

Les siste nr av Omnibus

Bussklubben

Batteribussen er 44 prosent dyrere...

Kilometerprisen er 12,41 kroner for elbussen og 8,67 kroner for dieselbussen, og den elektriske koster dessuten over det dobbelte i innkjøp.
Med andre ord er driftskostnadene cirka 44 prosent høyere enn på en sammenlignbar dieselbuss.
I tillegg kommer usikkerhet knyttet til og restverdi på elbussen. Ifølge rapporten vil batterikapasiteten være redusert til 80 prosent etter knapt sju års drift. Da må batteriet enten skiftes eller bussen settes på en mindre krevende rute.
Bussklubben Sporvognsklubben

Rykende fersk historiebok

Da er endelig historieboka om Helgedagsforeninga/klubben kommet fra trykken.
Alle i Helgedagsklubben vil få utlevert ett eksemplar hver.
Andre som er interessert kan komme innom eller henvende seg til OSA på Tøyen.
T-baneklubben Helgedagsklubben Bussklubben Sporvognsklubben Generelt

OSA-Sporet - Helgedagsbetjeningen 75 år

Av Stian Haldsrud
Når dette skrives, er det ca. én uke til boken «De sier ‘god helg’ når helga tar slutt» ankommer Tøyen. Og når dette leses, har nok flere allerede snust på innholdet. Vi i Helgedagsbetjeningens klubb er godt fornøyd med endelig å ha fått vår historie skrevet.
T-baneklubben Helgedagsklubben Bussklubben Sporvognsklubben Generelt

Førerløse busser - hodeløst utspill

På nettsidene til NRK 28.11.17 kom nyheten om at førerløse busser kommer i framtida. ruters Bernt Reitan Jenssen kommenterer det på følgende måte:
– Selvkjøring av både busser og biler vil redusere behovet for å ha sjåfører.
Dette utspillet kommer bare måneder etter at NHO legger ut en rapport om at det er behov for 1000 nye bussjåfører årlig i framtida.

Bussklubben Generelt

Vedtak servicepunkter - Bussarbeiderklubben

Vi hadde styremøte 13. nov. og behandlet Ruters ønske om å legge ned servicepunktene. Vi finner disse nyttige også for bussførerne, som ellers må svare på spørsmål fra turister og andre tilreisende på holdeplassene. Servicepunktene bidrar også til mindre ombordsalg, som medfører uforholdsmessig store forsinkelser og merarbeid i form av oppgjør.

Bussarbeiderklubben slutter seg til hovedstyrets vedtak om at servicepunktene ikke skal legges ned.

  

Med vennlig hilsen
Marit Sauge
Bussarbeiderklubben OSA, Fagforbundet

Bussklubben Generelt

Jubilanter i foreninga

OSA har prøvd å ære de som i 25 eller 40 år har sett nødvendigheten av å være organisert. Takket være disse medlemmene er våre rettigheter fortsatt inntakt og Sporveien er samla. Takk for bidraget så langt folkens!

Infrastrukturklubben Bussklubben Generelt

Nytt nr. av Omnibus

Snart slutt på ombordsalget?!

Det er et spørsmål om tid før ombordsalget av billetter på buss er historie. Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA) har tidligere foreslått (og fått gjennomslag for) å øke prisen på billettene solgt om bord for på den måten redusere ombordsalget. Dette er så langt det mest virkningsfulle tiltaket for å bli kvitt pengeveska.

les hele Omnibus her. Omnibus_versjon med stjerne4 02 10 2017

Bussklubben Generelt

Førerløs teknologi - hvorfor og for hvem?

#Ruter har som mange allerede vet, lenge lekt med tanken om å integrere førerløs teknologi inn i byen vår. Da først og fremt med buss- og bildelingsløsninger som et ledd i å kunne redusere biltrafikken inn til Oslo.


Bussklubben Sporvognsklubben Generelt

Lønnsslipp spørsmål?

HR Sporveien har nå gått over til et nytt lønnssystem som gir konsekvenser for vår medlemmer. De som har lest utsendt epost fra HR datert 18 og 19 oktober er klar over at dette medfører at alle som ønsker å se igjennom lønnsslippen sin nå må laste ned APP og orientere seg igjennom en rekke passord og brukernavn. Dersom våre medlemmer skulle ha problemer med innlogging, nedlasting av APP eller har andre spørsmål, ber vi alle medlemmer ta kontakt HR-service på telefon: 415 70 700

Generelt

Omnibus

 Førerløse busser øker behovet for bussførere

Selvkjørende busser vil ikke redusere behovet for bussførere, snarere tvert imot. Ruter planlegger å starte et prøveprosjekt i 2018 med inntil 20 selvkjørende kjøretøy. Det utdannes 300 nye førere i året, mens behovet er 1000.

Les hele Omnibus her Omnibus_2_17_10.08.17

Bussklubben

OSA-kopper

Vi har fått inn nye OSA-kopper, med ny logo. Kom innom Tøyen eller kontakt klubben din.

T-baneklubben Helgedagsklubben Infrastrukturklubben Verkstedklubben Personalklubben Bussklubben Sporvognsklubben

OSA har fått nye nettsider!

Det er med stor glede at vi endelig kan dele OSAs nye nettsider med dere! Hensikten med sidene er å gjøre informasjonen om egen organisasjon mye lettere tilgjengelig for både medlemmer og ikke-medlemmer. 

Hovedfokus er å fremme alle klubbene våre og medlemsfordelene vi som OSA medlemmer har. Og ikke minst gjøre feriehjemmene våre mer tilgjengelig for alle!

Velkommen til nye nettsider!


Mvh
Arbeidsutvalget i OSA
T-baneklubben Helgedagsklubben Infrastrukturklubben Verkstedklubben Personalklubben Bussklubben Sporvognsklubben

Anklages for organisert sosial dumping

– Jeg ser ikke dette som noe fagforbund. De vil ikke kunne få tariffavtale med noen hovedorganisasjon, da disse har AFP-ordning som TLF ikke vil ha, sier Johnsen.

Klubbsider Bussklubben Sporvognsklubben

25 og 40-årsmarkering

Vi gratulerer medlemmer med 40 år i LO og 25 år i OSA. Bildene er fra markeringa høsten 2016.

Klubbsider Bussklubben

1. mai: Reduser forskjellene

Reduser forskjellene – H og Frp ut av regjering – Stopp velferdsprofitørene

1. maiarrangementet på Youngstorget starter med janitsjarmusikk kl. 11:25 etterfulgt av appeller. Hovedtalene begynner kl. 11:55 som i år er ved Jonas Gahr Støre, leder av Arbeiderpartiet, Audun Lysbakken, leder av SV, og Bjørnar Moxnes, leder av Rødt. Demonstrasjonstoget går ut fra Youngstorget kl. 12:45.

Klubbsider Bussklubben